Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2011

Η ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας και τα ελληνικά δημόσια νοσοκομεία


Τις τελευταίες δεκαετίες, είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι η ποιότητα αποτελεί πλεονέκτημα στρατηγικής σημασίας για κάθε οργανισμό. Μάλιστα, η εξασφάλιση της ποιότητας έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία σε υπηρεσίες οι οποίες επιδιώκουν την ικανοποίηση ζωτικών αναγκών του ανθρώπου, όπως οι υπηρεσίες υγείας. 
Οι ορισμοί της έννοιας της ποιότητας στις υπηρεσίες υγείας είναι ποικίλοι και έχουν έντονο τον βαθμό της υποκειμενικότητας. Ενδεικτικά, λοιπόν, ως ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας ορίζεται η μεγιστοποίηση της ικανοποίησης του ασθενή, λαμβάνοντας υπόψη την εξισορρόπηση των ωφελειών και των απωλειών, οι οποίες ακολουθούν τη διαδικασία της υγειονομικής φροντίδας (Donabedian, 1980). 
Επιπλέον, πολλοί είναι αυτοί που έχουν καταγράψει και τους προσδιοριστικούς παράγοντες της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τον Παπανικολάου (2005) αυτοί είναι: η μέτρηση της ικανοποίησης των ασθενών, η οργανωτική δομή, η διοίκηση, η ξενοδοχειακή υποδομή και η χωροδιάταξη, η υποδοχή και διακίνηση των ασθενών, η καθαριότητα και ο έλεγχος των τροφίμων, η διαθεσιμότητα των κλινών και η αντιμετώπιση των επειγόντων περιστατικών. Με βάση, λοιπόν, τους παράγοντες που προσδιορίζουν την ποιότητα, διαπιστώνεται ότι η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών από τα δημόσια νοσοκομεία της Ελλάδας δεν είναι ικανοποιητική. Αυτό θα μπορούσε να διορθωθεί, εάν η φιλοσοφία και η κουλτούρα της Διοίκηση Ολικής Ποιότητας υιοθετούνταν πραγματικά από τις διοικήσεις και το υπόλοιπο προσωπικό, και στα πλαίσια αυτής εφαρμοζόταν προγράμματα Ποιοτικού Ελέγχου, Κύκλων Ποιότητας και Διασφάλισης Ποιότητας. Σε αυτό θα βοηθούσε σημαντικά η δημιουργία τμήματος Ποιότητας, ενώ η εφαρμογή πολιτικών υποκίνησης και εκπαίδευσης του προσωπικού και η εισαγωγή εργαλείων έρευνας αγοράς και ολοκληρωμένων πληροφοριακών συστημάτων θα υποστήριζαν σημαντικά την προσπάθεια. Τέλος, η διαπίστευση, η οποία περιλαμβάνεται στα προγράμματα διασφάλισης ποιότητας θα μπορούσε να συμβάλει καθοριστικά στην αναβάθμιση της ποιότητας στα νοσοκομεία του ΕΣΥ, αφού, παρά τα προβλήματα που μπορεί να προκαλέσει κυρίως σχετικά με το ανθρώπινο δυναμικό, τα οφέλη που απορρέουν από αυτή είναι πολλά.      



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου